Πέμπτη, 19 Απριλίου 2012

Απόλλων ο Σμινθέυς και τα Σμίνθια -Νέα δεδομένα



 Κατά την έναρξη της Ιλιάδας του Ομήρου ο ιερέας του Απόλλωνα  Χρύσιος παρακαλώντας  τον Θεό Απόλλωνα να στείλει μια μάστιγα κατά των Ελλήνων, επειδή o Αγαμέμνονας είχε απαγάγει την Χρυσηίδα την κόρη του,  και αρνήθηκε τα λύτρα που του έδινε' για να του δώσει πίσω την κόρη του,ο Θεός έστελε μάστιγα πανούκλας όπου και εξαπλώθηκε προφανώς από τα ποντίκια που έστειλε ο Θεός,η μάστιγα της αρρώστιας που ξέσπασε στο στρατόπεδο των Ελλήνων τερματίστηκε μόλις ο Αγαμέμνων ελευθέρωσε την Χρυσιήδα.
Το επίθετο Σμίνθος (Sminthos) προκάλεσε σύγχυση στους Έλληνες ερευνητές γλωσολόγους, δεδομένου ότι δεν  αναγνωρίζετε ως ελληνική η λέξη  στην προέλευση τις, και αποδίδεται στο
Κάρικο  ή Μυσίακό γλωσσηλόγιο.
  Το πέρασμα του Ομήρου δεν παρέχει καμία ένδειξη ως προς το νόημα, και έτσι μύθοι για τον Απόλλωνα τον Σμίνθιο, κυρίως προέκυψαν από τις προσπάθειες να αιτιολογήσουν το επίθετο.

Ο θρύλος
Η αρχαιότερη παράδοση προέρχεται από τον Κάλλυνό, ένας ελεγειακός ποιητής από την Έφεσο που έζησε στα μέσα του 7ου αιώνα π.Χ.. Αυτός αναφέρει ότι η πόληΑμάξιτος ιδρύθηκε από  Κρήτες εποίκους {Τέουκροι} (δηλαδή Τρώες), οι οποίοι είχαν ενημερωθεί από ένα χρησμό να ιδρύσουν μια πόλη 
 «γη γεννήθις». Γηγενεῖς τους επιτέθηκαν και τους απώθησαν μακριά. Όταν έφτασαν στην περιοχή του Αμάξιτος στην {μικρά ασσία}, μια μεγάλη ορδή  ποντικών  έφαγε όλο το δέρμα από τον εξοπλισμό τους, και έτσι εγκαταστάθηκαν εκεί, ερμηνεύοντας το «γη-γεννήθηκε» το μαντείο , "για να έχουν τα ποντίκια". Αυτός ο μύθος συγκαλύπτει  τον όρο Σμίνθος. "Ποντίκι", όπως του Κάλλυνου η«αιτιολογία λαμβάνει υπόψη το ρόλο τόσο του Απόλλωνα, ως τον Θεό της νόσου, και το γεγονός ότι ήταν ακριβώς αυτός ο ρόλος του Χρυσίου οταν είχε προβληθεί ως« Σμίνθιος »στην Ιλιάδα. Ωστόσο, στη αναζήτηση της λατρείας του Σμινθέως Απόλλωνα, Στην Αυγούστεια στα γεωγραφικά του Στράβωνα σημειώνετε ότι τα επίθετα των θεών λατρεύονταν σε πολλά άλλα ελληνικά ιερά ,εξηγείται επίσης από την αναφορά σε ένα Θεό που τερματίζει την μάστιγα των μικρών ζώων, και αυτό δεν είναι σαφές πώς έφτασε ο Καλλυνός στη συγκεκριμένη εξήγηση Σμίνθος,«ποντίκι». Όμως ο όρος εμφανίζεται και πάλι ως μια ποιητική λέξη για τα ποντίκια αρκετούς αιώνες αργότερα σε ένα κομμάτι του πρώιμου 5ου αιώνα του Αισχύλου που δείχνει ότι αυτή τη φορά η «αιτιολογία» του Καλλυνού  »είχε γενικευθεί από μια εξήγηση του συγκεκριμένου επιθέτου ως μια ανεξάρτητη λέξη.

https://books.google.gr/books?id=qs87AAAAIAAJ&pg=PA241&lpg=PA241&dq=sminthia&source=bl&ots=8_P8AXfbJ7&sig=XUUadJLJ0uIX6A6dDCHo6tZNh-g&hl=el&sa=X&ved=0CCkQ6AEwAzgUahUKEwiky9_Nj_7IAhXG8nIKHW7xBLY#v=onepage&q=sminthia&f=false





Η εκδοχή του Καλύνικου κυριάρχησε στην κλασική αρχαιότητα και αντικατοπτριζόταν στην τοπική παράδοση της Αμάξιτου. Βρέθηκαν νομίσματα που απεικονίζουν τον Απόλλωνα Σμίνθιο από το νομισματοκοπείο της Αλεξάνδρειας Τρωάδος  μέχρι και τη βασιλεία του Aυτοκράτορα Γαλλιηνού (260-268 μ.Χ.) βρέθηκαν  επίσης στην πόλη Αμαξιτού κατά τον 4ο και 3ο αιώνα π.Χ.με  χαρακτηριστικό τον  Απόλλωνα Σμινθέυς,






 Στις αρχές του 1ου αιώνα μ.Χ., ο Στράβων περιγράφει το ιερό του Απόλλωνα Σμίνθιου  έχοντας ένα άγαλμα του Απόλλωνα με ενα  ποντίκι  στο πόδι του,που δημιουργήθηκε από τον γλύπτη Σκόπα της Πάρου (γ. 395 - 350 π.Χ. αι), ενώ ο Ρωμαϊως λόγιος Αιλιανός (αι 175 - c. 235) έγραψε ότι τα ποντίκια  διατυρόντουσαν με δημόσια δαπάνη στο ιερό και ένθετο κάτω από την Αγία Τράπεζα  Η εκτεταμένη ερείπωση του ναού ,στο τέλος τις ελληνιστικής περιόδου ,τα ερείπια  μπορείς  να τα δεις στα βόρεια προάστια της σύγχρονης πόλης Gulpinar {μικρά Ασία}                                    





Λεξικό



  Η πλέον πρόσφατη ανασκαφή δείχνει ότι ελληνιστικός ναός κατασκευάστηκε το 150-125 π.Χ., και, συνεπώς, περίπου την ίδια στιγμή  ο ναός της Αλεξάνδρειας Τρωάδος μετατράπηκε   από Πύθια ἐς Τρωάδι  «η Πυθία της Τρωάδας») σε  Σμίνθια  ες Τρωάδι η {Σμίνθια της Τρωάδας}.Το ίδιο συνέβη  με στον Ναό του Πύθιου Απόλλων στην Ρόδο ???,και ιδού η απόδειξις του Στράβωνα


όπως και σε  άλλες πόλης του αρχαίου Ελληνικού κόσμου .Η λατρεία εξαπλώθηκε και στο νησί της Ρόδου, που με μεγάλη γιορτή και  τετραήμερα δρώμενα  τελούνταν ετησίος  στον λόφο πλησίον του ναού του Απόλλων, γνωστή εορτή ως τα "Σμίνθια"  διεξάγονταν   τον μήνα Νοέμβριο {Σμίνθιο με την νουμηνία των αρχαιων Ροδίων},  την οποία ο Φιλόμνεστος μελετητής ύμνησε την εορτή  Σμίνθια στη Ρόδο. Έτσι μετα την άλωση της Ρόδου από τον Ιούλιο καίσαρα και την μακρόχρονη κατοχή της νήσου ο "λόφος των Σμινθίων" μετονομάστηκε από τους Ρωμαίους σε  {Μοντε Σμινθ},στα Ιταλικά μοντενα η μοντε σημαίνει βουνό και το Σμίθ είναι από την αρχαία εορτή των Ρόδιων τα Σμίνθεια όπου μετά από  χρόνια παράμεινε στον Ρόδιο τοπικό πληθυσμό  ως ΜΟΝΤΕ ΣΜΙΘ.


Σας παραθέτουμε  από το  {αρχαιολογικό ινστιτούτο τηςΑμερικής}  ARGHAEOLOGICAL INSTITUTE OF AMERICA την απόδειξη πως στην Ρόδο τελούνταν η εορτή προς τιμήν του Θεού Απόλλων του Σμινθέου,,
Διαβάστε το ,είναι πρότυπη φώτογραφία από την διδακτική ύλη του πανεπιστημίου.
              







3 σχόλια:

  1. Ασφαλώς υπάρχουν σχόλια, αλλά δεν σου αρέσουν. Πάντως θα μπορούσες να γράφεις πιο σωστά ελληνικά. Γιατί από περιεχόμενο δεν έχω αντίρρηση, εκτός από μια:Ο Καλλίνος δεν έγραψε 'Αἴτια' ο Καλλίμαχος τα έγραψε, αλλά εδεν έχουν σχέση ούτε ο ένας ούτςε ο άλλος με αυτάπου αναφέρεις εδώ.
    Και όταν διατηρείς ιστότοπο, μη γίνεσαι φαιδρός με το να απειλείς με ευθύνες τους σχολιαστές. Αν είναι δυνατόν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Απαντήσεις
    1. Εχεις δίκιο ,,το κείμενο μεταφράστηκε απο το google Transle,,, διορθώθηκε σε μέρη,,απλά δεν υπάρχει χρονος... Συγνώμη,,,θες να βοηθήσεις;;;

      Διαγραφή

Υποβάλλοντας το σχόλιο σου επιβεβαιώνεις ότι έχεις διαβάσει και αποδεχθεί τους όρους χρήσης και σχολιασμού του μπλογκ. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
http://eleusisdiagoridon.blogspot.gr/2013/08/blog-post_49.html